Allah SWT telah menurunkan al-Quran sebagai satu
mukjizat terbesar yang membuktikan kerasulan Nabi Muhammad SAW dan kewujudan
Allah SWT dengan segala sifat-sifat kesempurnaannya. Membaca al-Quran serta
menghayati dan mengamalkannya adalah satu ibadat sunnah.
Maka peristiwa Nuzul al-Quran memberi makna terlalu
besar kepada umat Islam dan kehidupan Nabi SAW khasnya. Ayat al-Quran
diturunkan Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW. melalui perantaraan Malaikat
Jibril secara berperingkat-peringkat hingga menjadi lengkap sebagaimana kitab
al-Quran yang ada pada kita hari ini.
Al-Quran dinukilkan kepada kita secara mutawatir,
pasti dan qat’i serta ditulis mashaf yang hari ini lebih dikenali sebagai
mashaf ‘Uthmani. Adalah wajar bagi umat Islam mengkaji sejarah al-Quran dan
perkara yang berkaitan dengannya.
NUZUL AL QURAN ( 24 RAMADHAN )
Peristiwa agung dan istimewa dalam sejarah umat ialah
malam diturunkan al-Quran (Nuzul al-Quran) yang berlaku pada 24 Ramadhan. Ia
juga disebut Allah sebagai malam yang diberkati (lailatin mubarakah).
Firman Allah SWT.:
“Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran itu pada
malam yang berkat.” (Surah al-Dukhan ayat 3).
“Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar.” (Surah al-Qadr, ayat 1).
“Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekelian manusia, dan menjadi keterangan yang menjelaskan petunjuk dan menjelaskan perbezaan antara yang benar dan yang salah.” (Surah al-Baqarah, ayat 185)
“Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar.” (Surah al-Qadr, ayat 1).
“Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekelian manusia, dan menjadi keterangan yang menjelaskan petunjuk dan menjelaskan perbezaan antara yang benar dan yang salah.” (Surah al-Baqarah, ayat 185)
‘Malam yang berkat’ yang dinyatakan Allah SWT dalam
surah al-Dukhan itu adalah malam yang penuh dengan kebaikan dan rahmat, yang
lebih besar keutamaannya dari amalan seribu bulan. Maka Allah SWT telah memilih
tarikh turun kalam-Nya buat pemimpin umat sejagat Nabi Muhammad SAW yang penuh
dengan kemuliaan itu untuk berlaku pada hari yang mulia iaitu malam al-Qadr itu
sendiri.
Ketiga2 ayat ini menunjukkan penurunan berlaku pada
bulan Ramadhan dan secara khususnya ia diturunkan pada malam al-Qadr yang
merupakan suatu anugerah Allah buat mereka yang menghidupkan malam-malam pada
bulan Ramadhan.
MAKNA NUZUL AL QURAN
Nuzul al-Quran bererti penurunan al-Quran dari langit
kepada Nabi Allah yang terakhir. Perkataan Nuzul dalam pelbagai wajah sama Ada
kata nama, kata perbuatan atau lainnya digunakan dalam al-Quran sebanyak lebih
kurang 290 kali. Sebagai contoh, “Dia yang telah…..menurunkan hujan.” (al-Baqarah:22),
dan “Dialah….yang menurunkan Taurat Dan Injil.” (Ali Imran:3).
‘Nuzul’ bererti turun atau berpindah, iaitu berpindah
dari atas ke bawah atau turun dari tempat yang tinggi. ‘Al-Quran’ pula
bermaksud bacaan atau himpunan, kerana al-Quran itu untuk dibaca oleh manusia
dan di dalamnya terhimpun ayat-ayat yang menjelaskan pelbagai perkara yang
meliputi soal tauhid, ibadat, jinayat, muamalat, munakahat, sains, teknologi
dan sebagainya.
Kelebihan al-Quran tidak ada satu perkara pun yang
terlepas atau tertinggal di dalam al-Quran. Dengan lain perkataan segalanya
terdapat di dalam al-Quran. Firman Allah:Dan tidak seekor pun binatang yang
melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya,
melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di
dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada
Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan). (Al-An’am:38)
Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan
dan pemberi penjelasan bagi manusia. Segala isi kandungan al-Quran itu benar.
Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan
bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula
bermaksud yang memberi peringatan.
TARIKH SEBENAR NUZUL AL-QURAN
Secara tradisinya umat Islam di Malaysia memperingati
dan menyambut peristiwa Nuzul Al-Quran pada 17 Ramadhan, yang sepatutnya dibuat
sambutan pada setiap 24 Ramadhan.
Peristiwa Nuzul Al-Quran yang dikatakan berlaku pada
malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhammad SAW.,
bersamaan dengan tanggal 6 Ogos 610M, ketika baginda sedang beribadat di Gua
Hira. Namun sesungguhnya pendapat yang lebih tepat tentang turunnya al-Quran
ialah pada malam Isnin, tanggal 24 Ramadhan bersamaan 13 Ogos 610 M.
Pendapat yang mengatakan berlakunya pada 17 Ramdhan
adalah berdasarkan ayat ke 41 dari Surah Al-Anfaal. Surah ini hanyalah
difokuskan kepada perisytiwa perang Badar bukannya al-Quran. Firman Allah dalam
ayat ke 41 surah al-Anfal itu: “…jika kamu beriman kepada Allah dan apa-apa
yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Nabi Muhammad SAW) pada hari Furqan,
iaitu di hari bertemunya dua pasukan (diperang Badar, antara muslimin dan
kafirin)…” (8 : 41)
Ayat tersebut tidak ada sangkut-pautnya dengan Nuzul
Al-Quran.
Menurut riwayat dari Ibn Abbas, ayat tersebut hanya
penjelasan tentang hukum pembahagian harta rampasan perang seperti yang
terdapat pada awal ayat tersebut.
“ Ketahuilah sesungguhnya apa saja yang dapat kamu
peroleh sebagai rampasan perang, maka sesungguhnya seperlima untuk Allah,
RasulNya, kerabat-kerabat (Rasul), anak-anak yatim, orang-orang miskin dan
ibnussabil (orang yang sedang dalam perjalanan)…”.
Justeru tarikh yang lebih tepat tentang Nuzul al-Quran
adalah pada 24 Ramadhan kerana ia berdasarkan ayat 1 Surah Al-Qadr dan ayat 1-4
Surah Ad-Dukhan yang telah dihuraikan di atas.
PERINGKAT PENURUNAN AL-QURAN
Para ulama menyatakan penurunan al-Quran berlaku dalam
dua bentuk iaitu secara sekaligus, Dan berperingkat. Walau bagaimanapun mereka
berselisih pendapat tentang berapa kali berlakunya penurunan al-Quran secara
sekaligus. Terdapat tiga pandangan mengenai hal ini, iaitu;
Pertama, Penurunan al-Quran dari Allah SWT ke al-Lauh
al-Mahfuz;
Kedua, Dari al-Lauh al-Mahfuz ke Bait al-‘Izzah di
langit dunia; dan
Ketiga, Penurunan kepada Jibril a.s. dalam tempoh 20
malam.
Al-Suyuti dalam kitabnya ‘al-Itqan if Ulum al-Quran’
berdasarkan tiga riwayat oleh Ibn ‘Abbas, Hakim Dan al-Nasa’i, hanya
membahagikan kepada dua peringkat sahaja iaitu dari al-Lauh Mahfuz ke Bait
al-‘Izzah Dan dari Bait al-‘Izzah kepada Rasulullah SAW melalui Jibril a.s.
1. Dari Allah SWT ke
al-Lauh al-Mahfuz.
Penurunan ini berlaku sekaligus dengan tujuan untuk membuktikan ketinggian
Dan kekuasaan Allah SWT. Para Malaikat menyaksikan bahawa segala perkara yang
ditentukan oleh Allah SWT di Luh Mahfuz ini benar-benar berlaku. Pendapat ini
disandarkan kepada ayat 21 dan 22 surah al-Buruj yang berbunyi,
“(Sebenarnya apa yang engkau
sampaikan kepada mereka bukanlah syair atau sihir), bahkan ialah Al-Quran yang
tertinggi kemuliaannya; (Lagi yang terpelihara dengan sebaik-baiknya) pada Luh
Mahfuz.” (al-Buruj:21-22)
2. Dari al-Lauh al-Mahfuz
ke Bait al-‘Izzah di langit dunia
Penurunan kali kedua
secara sekali Gus dari al-Lauh al-Mahfuz ke Bait al-’Izzah di langit dunia
dipercayai berlaku berpandukan kepada tiga (3) ayat al-Quran sebagaimana yang
diriwayatkan oleh Ibn ‘Abbas;
Allah SWT berfirman, dalam al-Baqarah, ayat 185:
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى
لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ
مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى
سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ
اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلا يُرِيدُ
بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
“(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan
Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian
manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk Dan
(menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa
dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadhan (atau mengetahuinya),
maka hendaklah dia berpuasa bulan itu dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir
maka (bolehlah dia berbuka, kemudian wajiblah dia berpuasa) sebanyak Hari yang
ditinggalkan itu pada hari-Hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu)
Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan Dia tidak menghendaki kamu
menanggung kesukaran dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan
Ramadan) dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjuk-Nya dan
supaya kamu bersyukur.”
Firman Allah SWT, dalam ad-Dukhan, ayat 3:
“Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran itu pada malam yang berkat; (Kami
berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan dan
amaran (jangan hamba-hamba Kami ditimpa azab).”
Firman Allah SWT dalam al-Qadr, ayat 1: “Sesungguhnya
Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar.”
Ibn ‘Abbas juga menyatakan mengikut apa yang
diriwayatkan oleh Said b. Jubayr: “Al-Quran diturunkan sekali gus pada malam
yang penuh berkat.” Ikrimah pula meriwayatkan ‘Abdullah bin ‘Abbas berkata:
“Al-Quran diasingkan daripada al-Dhikr dan ditempatkan di Bait al-‘Izzah di
langit dunia.
Ibn Marduwayh dan al-Baihaqi mencatatkan perbualan
antara ‘Atiyyah bin al-Aswad dan ‘Abdullah bin ‘Abbas yang mana ‘Atiyyah agak
keliru mengenai penurunan ayat-ayat ini, “Pada bulan Ramadhan al-Quran
diturunkan”, dan “Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam
Lailatul-Qadar”, ia juga diturunkan pada bulan Syawwal, Dhu al-Qaedah, Dhu
al-Hijjah, al-Muharram, Safar dan Rabi’ al-Awwal.” Kemudian Ibn ‘Abbas
menjelaskan: “Al-Quran diturunkan pada malam Lailatul-Qadar sekali gus
kemudiannya untuk diwahyukan kepada Rasulullah s.a.w. secara beransur-ansur
selama beberapa bulan dan hari.”
3. Dari Bait al-’Izzah
kepada Rasulullah SAW
Menurut sebuah riwayat
oleh Ibn Abbas dan pandangan majoriti para mufassirin, Al-Quran diturunkan
sekaligus ke ‘Baitul Izzah’di langit ke dunia pada malam ‘Lailatul Qadar’.
Sedangkan Al-Quran yang diturunkan ke bumi dan diterima Rasullullah sebagai
wahyu terjadi secara beransur-ansur selama sekitar 23 tahun.
Al-Quran mula diturunkan kepada Rasulullah SAW secara
beransur-ansur sejak baginda dilantik menjadi Rasulullah SAW dan selesai
apabila baginda hampir wafat, iaitu dalam tempoh masa 22 tahun 2 bulan 22 hari
atau 23 tahun, 13 tahun di Mekah dan 10 tahun di Madinah al-Munawwarah. Ayat-ayat
dan surah-surah yang diturunkan sebelum peristiwa hijrah dikenali sebagai
Makkiyah dan yang diturunkan selepas peristiwa hijrah dikenali sebagai
Madaniyyah .
Mengikut pendapat ini, Jibril a.s. diberi Malam
Lailatul-Qadar setiap tahun, dari mula turun wahyu hingga ke akhirnya sepanjang
tempoh kenabian, sebahagian daripada al-Quran disimpan di Bait al-‘Izzah yang
mencukupi baginya untuk disampaikan kepada Rasulullah SAW dalam masa 20 tahun.
Pandangan ini dipegang kuat oleh al-Mawardi.RasululLah SAW bersabda: “Al-Quran
diturunkan sekali gus oleh Allah ke langit dunia pada malam al-Qadr kemudian ia
diturunkan secara berperingkat dalam masa 20 tahun” (Hadis riwayat Ibn Abbas.)
Sebahagian ulama berpendapat penurunan al-Quran hanya
sekali sahaja iaitu daripada Allah SWT terus kepada Rasulullah SAW melalui
Jibril secara berperingkat dan bukannya tiga kali dari Allah SWT ke al-Lauh
al-Mahfuz, ke Bait al-‘Izzah dan kepada Rasulullah SAW.
AYAT PERTAMA DAN TERAKHIR
Ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada
Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan Malaikat Jibril ialah lima ayat pertama
daripada Surah Al-Alaq.”Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan mu yang
menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku;
Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, -Yang mengajar manusia melalui pena
dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.”
(al-‘alaq:1-5)
Dan peristiwa ini terjadi ketika Rasulullah SAW sedang
bertahannus (menyendiri) di Gua Hira. Sedangkan ayat Al-Quran yang terakhir
sekali diturunkan adalah ayat-ayat riba iaitu ayat 278 sehingga 281 dari surah
Al-Baqarah.
TUJUAN AL-QURAN DITURUNKAN BERPERINGKAT
Tujuan Allah menurunkan secara beransur-ansur adalah
bagi memenuhi objektif-objektif berikut :
Agar lebih mudah difahami dan dilaksanakan. Orang akan
enggan melaksanakan suruhan dan larangan sekiranya suruhan dan larangan itu
diturunkan sekaligus dalam kadar yang banyak. Hal ini disebut oleh Bukhari dari
riwayat ‘Aisyah r.a.
Di antara ayat-ayat itu ada yang nasikh dan ada yang
mansukh, sesuai dengan kamaslahatan. Ini tidak dapat dilakukan sekiranya Al
Quran diturunkan sekaligus. (Ini menurut pendapat yang mengatakan adanya nasikh
dan mansukh)
Turunnya sesuatu ayat sesuai dengan
peristiwa-peristiwa yang terjadi akan lebih berkesan dan lebih berpengaruh di
hati.
Memudahkan penghafalan. Orang-orang musyrik yang telah
menanyakan mengapa Al Quran tidak diturunkan sekaligus, sebagaimana disebut
dalam Al Quran surah Al Furqaan ayat 32:
“……mengapakah Al Quran tidak diturunkan kepadanya
sekaligus….?”
Kemudian dijawab di dalam ayat itu sendiri:
“….Demikianlah, dengan (cara) begitu Kami hendak
menetapkan hatimu..”.
FUNGSI AL-QURAN
Al-Quran mempunyai beberapa fungsi penting,
diantaranya ialah:
1. Sebagai Mukjizat Nabi Muhammad SAW.
Al-Quran merupakan bukti kenabian dan kerasulan Nabi
Muhammad SAW, sekaligus ianya menjadi bukti bahawa Al-Quran merupakan firman
Allah SWT, bukannya ucapan atau ciptaan Nabi Muhammad SAW sendiri. Rasullulah
SAW telah menjadikan Al-Quran sebagai senjata bagi menentang orang-orang kafir
Quraisy. Didapati bahawa mereka sememangnya tidak mampu menghadapinya, padahal
mereka mempunyai kemahiran menggubah bahasa-bahasa yang indah dalam ucapan dan
sajak-sajak mereka. Al-Quran secara prisipnya telah mengemukakan cabaran kepada
bangsa Arab menerusi tiga peringkat iaitu :
Peringkat pertama.
Mencabar mereka dengan keseluruhan Al-Quran dalam
uslub umum yang meliputi orang Arab sendiri dan orang lain, manusia malah jin,
dengan cabaran yang mengalahkan dan menjatuhkan mereka secara padu sebagaimana
firmanNya.
“Katakanlah: Sesungguhnya jika manusia dan jin
berkumpul untuk membuat yang serupa Quran ini, niscaya mereka tidak akan dapat
membuat yang serupa dengannya, sekalipun sebahagian mereka menjadi pembantu
bagi sebahagian yang lain.” (17 : 88)
Peringkat kedua.
Mencabar dengan sepuluh surah sahaja daripada
Al-Quran. Sebagaimana firmanNya:
“Bahkan mereka mengatakan “Muhammad telah membuat-buat
Al-Quran.” Katakanlah: Jika demikian, maka datangkanlah sepuluh surah yang dibuat-buat
yang menyamainya, dan panggillah orang-orang yang kamu sanggup (memanggilnya)
selain Allah, jika kamu memang orang-orang yang benar. Jika mereka (yang kamu
seru itu) tidak menerima seruanmu, ketahuilah, sesungguhnya Al-Quran itu
diturunkan dengan ilmu Allah” (11 : 13-14)
Peringkat ketiga.
Mencabar mereka hanya dengan satu surah daripada
Al-Quran sahaja. Sebagaimana firmanNya:
“Atau (patutkah) mereka mengatakan: Muhammad
membuat-buatnya (Al-Quran). (Kalau benar yang kamu katakan itu), cubalah datangkan
satu surat seumpamanya” (10 : 38)
Dan cabaran ini diulangi di dalam firmanNya:
“Dan jika kamu tetap dalam keadaan ragu tentang Quran
yang Kami wahyukan kepada hamba Kami (Muhammad saw), maka buatlah satu surat
saja yang semisal Al-Quran itu…” (2 : 23 )
2. Sebagai Sumber Hukum Dan Aturan Hidup.
2. Sebagai Sumber Hukum Dan Aturan Hidup.
Ayat-ayat Al-Quran mengandungi peraturan tentang
hukum-hukum siyasah negara, sosial, pendidikan, pengadilan, akhlak dan
sebagainya. Semua aturan dan hukum ini wajib dijadikan sebagai pandangan hidup
bagi seluruh kaum muslimin dan umat manusia untuk mengatasi semua permasalahan
hidup yang dihadapinya.Sememangnya penyelesaian yang diberikan oleh syariat
Islam adalah merupakan penyelesaian yang sebenar-benarnya kearan ia
satu-satunya perundangan yang dapat memenuhi fitrah manusia itu sendiri.
Kemampuan syariat Islam dalam menyelesaikan pelbagai permasalahan kehidupan
manusia inilah yang akan menjadikan Al-Quran sebagai mukjizat abadi yang paling
menonjol di muka bumi.
FABEL
Sahabat Jadi Musuh
Pada suatu hari di hutan yang lebat,
ada seekor kucing yang bersahabat dengan koala. mereka sangat akrab sekali.
“miawww, koala mari kita mencari
makanan di dekat laut!” sambil bersemangat
“jangan hari ini aku lagi lelah
banget nih”
“ahh kamu gitu banget deh, gak
pernah mau menemani aku miawww huhuhu” dengan rasa sedih
“bukan begitu kucing sahabat ku, aku
baru saja membantu beruang tadi. maafkan aku ya” penuh harap
“ya sudah tak apa apa, aku maafkan
kok”
Mereka asyik berbicara, hingga sore
hari
“miawww hari sudah sore aku mau
pulang dulu ya koala bye”
“iya aku pun sudah ngantuk bye juga”
Karena kucing dan koala sangat akrab
ada seekor ikan mas yang sangat iri dengan mereka. dia tidak suka mereka
berteman, apalagi bersahabat. dia membenci kucing karena kucing pernah memakan
kakaknya. Lalu, dia pun memikirkan sebuah ide. dia meminta tolong pada beruang
untuk memanggil kucing dan koala
“beruang aku minta tolong kepadamu
untuk memanggilkan kucing dan koala” penuh harap
“baiklah”
Lalu beruang pun tergesa gesa
memanggil si kucing dan koala
“kucing, koala kalian dipanggil ikan
mas”
“baiklah, miaww”
“dimana ikan mas sekarang?”
“di kolam yang berada di samping
sungai”
“terima kasih”
“sama sama”
Sesampainya di kolam mereka mencari
ikan mas tetapi tidak ketemu akhirnya mereka pun sepakat mencari ikan mas
dengan berpencar
“miawww, mana lah ikan mas ini
katanya manggil aku tapi kenapa tak muncul-muncul” kesal
“iya. kucing gimana kita berpencar saja”
“baiklah aku setuju”
Mereka pun berpencar hinnga akhirnya
kucing menemukan ikan
“miawww akhirnya aku menemukan mu oh
iya kenapa kamu mencariku?”
“gini kamu tak usah berteman dengan
koala dia kan tak pernah memberimu sesuatu, lebih baik dak usah berteman dengan
koala”
“miawww benar juga kamu ya baiklah
mulai hari ini aku tidak akan berteman dengan koala, aku akan tinggalkan koala,
aku malas berteman dengan koala”
Setelah kucing pergi, ikan mas pergi
mencari koala
“hai koala, oh ya kalau aku boleh nyarankan
kamu tak usah berteman dengan kucing dia tidak setia”
“apa buktinya?”
“tu dia tinggalkan kamu”
“oh iya kamu benar juga ikan mas,
dia tidak setia bersamaku. betapa bodohnya aku berteman dengan kucing huhuhuhu”
nangis
Lalu koala pun pulang, setelah pergi
dari kolam ikan mas pun merasa senang dan tertawa karena kucing dan koala tidak
berteman lagi, karena tertawa terlalu keras akhirnya ikan mas pun terlempar
keluar kolam hingga mati
Amanat: janganlah terlalu percaya
pada perkataan orang lain, Jangan pernah dendam pada orang lain karena akan
mancelakai diri kita sendiri
Tidak ada komentar:
Posting Komentar